20 Februari=)

How`s my pregnancy doing?            



                                                                        Hejhej alla blogg läsare!
De senaste dagarna har jag varit riktig dålig på att skriva, men jag har blivit så himla trött nu på den senaste tiden. Men det är inte konstigt. Igår var det 2 veckor tills bebisen beräknas komma. Så nu är det inte alls lång tid kvar. Idag så gick jag in i v 38+0 tiden går rätt snabbt nu på slutet tycker jag. På ett sätt vill jag att den kommer ut nu men på ett annat sätt så är jag lite rädd nu när jag inser vad som väntar på mig. Men det ska nog gå bra med förlossningen, det är lite läskigt för den kan komma nu vilken dag som helst! Känns verkligen att bebisen knappt får plats i magen, ibland när den rör sig så gör det ont i magen. Nu börjar det bli lite spännande jag undrar ofta vad det är & hur den lilla ser ut<3  Nä nu får den ta o komma ut snart tycker jag. Längtar så mycket nu när man träffa andra småbarn. ..Idag är det 13 dagar kvar tills den lilla beräknas komma, men hoppas på att den kommer lite tidigare<3

Ja annars så händer det inte så mycket idag, ska bara vara hemma och ta det lungt som vanligt. Men det behövs verkligen är så trött hela tiden. Tänkte verkligen njuta nu sista tiden, ska äta glass och sånt gott ikväll tänkte jag. Måste verkligen tänka lite på vikten efter graviditeten, så man går ner och inte stannar kvar hehe=)..Just nu så ligger min älskling på soffan & sover, han har jobbat hela dagen så det förtjänar han.. Nu ska jag gå och göra lite soppa med varma bullar till det och gott ska det bli=)

Ha en bra helg alla //




Uträkning utgår från dagens datum: Fre 20 feb 2009.
Din graviditet startade Fre 30 maj 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Fre 13 jun 2008 
 Du är på dag 267 av 280. (95,4%).
Du är i vecka 39.
Du har gått 38 fulla veckor och 0 fulla dagar (v38+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 5 mar 2009
Du har 13 dagar kvar till beräknad förlossning.


Vecka 39
Kroppen: Barnmorskan kontrollerar nu om barnets huvud är fixerat. När barnet slutgiltigt har lagt sig med huvudet nedåt är först huvudet rörligt (R), sedan brukar det gå över till att bli ruckbart (Ru). Slutligen fixeras huvudet (F) vilket kan kan göra lite ont just som det sker, det kan kännas som något stort och hårt surrat sig fast i bäckengången. Man kan också känna som ilningar i slidan och neråt benen vilka beror på att barnet kommer åt nerver när det vrider sig ned i bäckenet.

Kroppen har också förberett sig, livmodertappen har mognat och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältingssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.






                                                                                         Lite bilder från idag



                                        
                                         Inatt så har det snöat rätt mycket, såhär såg det ut i morse=)

                                       
                                         Längtar så himla mycket efter vår lilla älskling<3 Fast är väldigt trött nu på slutet =)


                                        
                                         Magen är rätt stor nu tycker jag, orkar knappt vända migpå nätterna.


                                      
                                     Nu har jag gått upp ca 25kg snart, det är rätt mycket. Får hoppas på en tung bebis så det inte är jag som blivit jätte tjock=)


                                       
                                                                
                                                               När tror ni att lillan/lillen kommer? =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0