Önskemål Min förlossning!

Nu är det några som undrar hur min förlossning gick till så tänkte ta och berätta det för er..=)


Den 5 Mars 2009 var mitt beräknade förlossnings datum. Jag fick en tid av barnmorskan den dagen, men hade hoppats på att slippa se henne då jag ville vara på sjukuset med lillan i famnen. Men NEJ så var det inte. Så jag tog bussen in tillsammans med min syster torsdagen den 5 Mars. Hon lyssnade på bebisens hjärtljud & frågade mig hur jag mådde. Jag kände att jag mådde hyffast bra men ville ha ut lillan. Sen skulle barnmorskan ta ett test på mitt urin, men upptäkte då att jag hade en hög halt av äggvita i urinen. Så hon ringde till helsingborgs lassarett & de bestämde sig för att jag skulle åka in och bli undersökt. Så jag fick ringa min mamma var tvungen att hämta min sambo och köra oss till sjukhuset. Jag hade inte plockat ihop BB väskan så fick ju aldrig med allt jag behövde. Men men När vi kom in till sjukhuset så fick vi först sitta och vänta i ett rum med CTG på magen.  När dem var säkra på att lillan mådde bra så var dom tvungna att diskutera om jag skulle stanna eller åka hem.  Vi fick sitta och vänta i 2-3 timmar i det väntrummet innan allt var klart för imellan skulle dom göra kejsarsnitt på en kvinna. Men efter lång väntan så kom dom in i vårt rum och berättade att vi fick stanna. Vilket jag blev väldigt lättnad av, för havandeskaps förgiftning kan man dö av om det går för långt. Efter att vi hade pratat med läkarna så kom en barnmorska och visade oss vägen till vårt BB rum. Dom sa till mig att jag skulle vara sängliggande, men jag hade för mycket spring i benen så jag låg nog ner i max 20minuter sen var jag uppe och gick. Men det är inte bra att ligga stilla för länge heller. Den första dagen var väldigt dryg. INGEN TV, INGEN DATOR, INGEN RADIO & INTE ÄNNS SAMMA SÄNG! Kan det bli tråkigare. Andra dagen så kom min kära sambos bror in med sin bärbara dator & jag tackar han enormt för det. Hade inte klarat mig utan den. Vi fick även låna massa filmer att titta på. Jag tittade inte på en ända eftersom jag var så himla illamående och trött. När vi var på sjukhuset träffade vi även ett par som bor i samma by som oss. Dom fick barn på vårt BF datum, kul..=) Sen så åkte vi tillBaby land och köpte en bilbarnstol för det hade vi inte gjort ännu & mina kära föräldrar kom och hämtade oss. Så vi åkte till MC donalds. Men när vi kom tillbaka till sjukhuset så hade dem låst så vi fick gå in på akutmottagningen och gå igenom källaren där läkarna går. Måste erkänna att det var riktigt jobbigt att ligga inne på BB utan en go bebis. När en bebis började gråta så sprang jag in på mitt BB rum och började gråta. Jag kände bara att jag ville ge upp för min lilla sötnos ville inte komma ut. Hela tiden ville jag att dem skulle sätta igång mig för jag var fullt gången när jag blev inlaggd. MEN NEJ det skulle ta minst 2 dagar innan de ens började. Men gränsen gick när jag började må jätte illa och känna mig konstig, då larmade jag det visade sig att mitt blodtryck steg från 120/60 till 160/90 & då hade jag bara legat i sängen och tittat på film. Då var där en barnmorska som var uppkäftig mot mig och sa att (Ja men du är ju bara här frivilligt du kan ju åka hem om du vill.) Lika gott åt henne när läkaren kom in till mig och sa till barnmorskan att jag skulle garanterat stanna kvar eftersom mina refklexer reagerade väldigt starkt och det ska dom inte göra för då kan det tyda på havandeskaps förgiftning, vilket jag också hade. Dagen därpå så kom läkaren in på morgonen med riktigt bra besked om att jag skulle börja bli igångsatt. Så 7Mars började dem sätta igång mig. På natten mellan 7-8 Mars fick jag jätte ont så jag larmade. Det visade sig att jag hade 1 minut mellan värkarna men var bara öppen 3cm. Vilket inte alls gick ihop för det blev för intensivt. Så dem satte något som skulle lugna  ner värkarna och gav mig sömn piller. Jag sov så gott så resten av natten och på morgonen var alla värkarna borta. Jag sa till Min sambo att idag känns det som att det inte kommer att hände någoting. Jag larmade barnmorskan eftersom jag skulle ta CTG morgon och kväll varje dag tills lillan kom. När vi hade kopplat på CTG och det hade gått ca 5minuter där så kändes det precis som om en stor vatten ballong smälldes mellan benen. Klockan var då 07:30, jag väckte min sambo som somnat om och sa att nu gick vattnet älskling. Jag sa även att det kan ju ta flera timmar innan värkarna kommer igång. Men NEJDÅ det tog inte mer än 5 minuter sen var det igång riktigt intensivt. Jag låg på alla fyra i vårt BB rum och skrek av ilska. Jag kräktes också väldigt mycket. Sen så bestämde dem sig för att köra in mig på förlossningen för nu var det dax det var en liten bebis på gång. Jag kom in på förlossninge och låg där med en massa lustgas helt borta. Jag hade så himla ont att jag kunde varken stå,sitta,ligga,ducha eller gå. Det var riktigt jobbigt. Men däremot så somnade jag mellan värkarna. Barnmorskan sa det till mig att normalt så öppnas man ca 1 minut i timmen, men jag öppnades 2 minuter i havltimmen så mitt gick jätte fort. Jag frågade hela tiden om jag inte kunde kryssta men det var för tidigt fick jag i svar. Jag testade på akupungtur i magen hjälpte inte ett dugg, jag testade att ducha det var skönt i början men sen blev det hemskt. Det bästa var att ligga i sängen med lustgasen på max. När min sambo försökte prata med mig så sa jag bara shhhhhh älskling jag orkar inte prata just nu. Sen bad jag om ursäkt för att jag inte orkade prata. När klockan var lite i 10 så hjälpte barnmorskan mig med att dra ner lillan lite så det skulle gå fortare. Sen så sa dom till mig att det var okej att börja kryssta. Så jag krystade för kung & fosterland. Min kära sambo började gråta när dem sa att dem såg huvudet. Dom frågade om jag ville känna på hårtet. Först sa jag öhhhhh nej, men sen ändrade jag mig och sa jooo det vill jag visst det förresten. När klockan var 10:16 så fick jag ut en skrikande liten flicka på mitt bröst, som kommer att Heta Nova i framtiden. Den känslan är så himla obeskrivlig. Att få se denna söta lilla varelsen var det bästa ögonblicket i mitt liv.

Vikt: 4045kg
Längd:52cm
Föddes 10:46
---------------------------------v----------------------------------------------
Min vikti innan förlossningen 103kg
Efter förlossningen 92kg
= 11kg





Här var jag med CTG





Min mage i v 40+2 stor o go ;)



Väldigt tröttt Tjockis, med godis på sängbordet..;)





Såhär kul hade vi i 3 dagar!


Världens vakraste lilla varelse nyfödd o go<3 Tillsammans med en trött mamma.<3


Älskar dig gomman<3<3


Världens lyckligaste föräldrar<3<3


Här låg man och födde lillan.!


Kärlek<3



Hope you enjoy my story<3

Peace and love


Kommentarer
Postat av: Amanda & Oscar

Åh va härligt!!!!! Älskar att läsa om förlossningar :)

2009-06-16 @ 00:39:54
URL: http://glantan.blogg.se/
Postat av: Amanda & Oscar

nej jag har inte gjort den det är designbymilly.blog.se

Ja maggördeln (heter det så?) var ett bra köp!

2009-06-16 @ 10:32:11
URL: http://glantan.blogg.se/
Postat av: jenny

åh vad stor och fin hón var =)

2009-06-16 @ 12:29:09
URL: http://pimpnessa.blogg.se/
Postat av: emeliehjaertajonas

Haha. Kommer inte ihåg vad jag skrev. Haha..

Har ni varit härinne idag?

På marknaden?

Pusspuss

2009-06-16 @ 14:06:10
URL: http://emeliehjaertajonas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0